Będę chronił tych, którzy nie mogą ochronić się sami.

   Główne rodzaje zmiennych są wymienianie w temacie pracy magisterskiej.

1] Może zdarzyć się tak, że w temacie pracy zostanie podana tylko jedna zmienna. Celem badań jest wtedy stwierdzenie sposobu przejawiania się tej zmiennej, częstości lub intensywności jej występowania w danej populacji (diagnostyczne określenie stanu rozwoju danej zmiennej), np.:

Rodzaje i częstość powstawania błędów na lekcjach języka polskiego w klasie VI  szkoły podstawowej.

Zachowania agresywne chłopców w młodszym wieku szkolnym.

Wyobrażenia dotyczące przyszłości młodzieży piętnastoletniej.

Zamierzenia i plany zawodowe młodzieży kończącej szkołę średnią.      

               

2] Zdaniem Z. Skornego, głównym celem badań naukowych jest wykrycie zależności występujących między badanymi zjawiskami.

a)  Związki zmiennej z wiekiem można stwierdzić, poznając jej stan lub rozwój w określonym przedziale czasowym, np.:

Sprawność intelektualna dzieci siedmio-  i dziesięcioletnich.

Aspiracje dotyczące założenia rodziny u młodzieży rozpoczynającej i kończącej studia.

Rozwój trwałości uwagi uczniów szkoły podstawowej.

Rozwój pojęć abstrakcyjnych młodzieży w wieku 15 i 18 lat.                       

b)  Porównując częstość występowania, nasilenie lub poziom rozwoju wybranej zmiennej w dwóch populacjach, określamy jej zależność od różnicujących je czynników, np.:

Poziom neurotyzmu dzieci zdrowych i wykazujących ograniczoną wadę serca. (czynnik różnicujący – ...................)

Główne kierunki zainteresowań młodzieży uczęszczającej do szkół ogólnokształcących oraz zasadniczych szkół zawodowych.      (czynnik różnicujący – ................)

Aspiracje zawodowe młodzieży miejskiej i wiejskiej.        (czynnik różnicujący – ...................)         

c) Tematy, w których wymieniono dwa rodzaje zjawisk, spełniających funkcję zmiennej zależnej i niezależnej:

Osiągnięcia w nauce a sytuacja rodzinna uczniów klas IV szkoły podstawowej.

Wpływ wychowawczy postaw rodziców na agresywne zachowanie się dzieci.

Przyczyny frustracji doznawanych przez dzieci w młodszym wieku szkolnym.

Aktywność społeczna dorastającej młodzieży a samoocena.                              

d) W temacie może być uwzględniona zmienna zależna, niezależna i pośrednicząca. Objęcie badaniami trzech rodzajów zmiennych pozwala na pełniejsze poznanie prawidłowości kierujących danym rodzajem zjawisk.

Wpływ sukcesów i niepowodzeń na poziom aspiracji młodzieży a samoocena.

Model badanych zjawisk:

                                            sukcesy (niepowodzenia)   ®    samoocena    ®    poziom aspiracji

                                                      zmienna niezależna                   zmienna pośrednicząca           zmienna zależna      

Celem badań opartych na powyższym modelu byłoby stwierdzenie, czy wpływ sukcesów i niepowodzeń na poziom aspiracji jest uzależniony od samooceny (np. u osób z wysoką samooceną po doznanym sukcesie poziom aspiracji może podwyższać się, zaś przy niskiej samoocenie obniżać).       

Reagowanie na trudności napotykane w działaniu a poziom neurotyzmu.

Model badanych zjawisk:

                                          trudności w działaniu  ®  poziom neurotyzmu   ®  reagowanie na trudności

                                                 zmienna niezależna           zmienna pośrednicząca                zmienna zależna    

Uwzględniając powyższy model, na podstawie przeprowadzonych badań należałoby stwierdzić, czy sposób reagowania na trudności napotykane w działaniu zależy od poziomu neurotyzmu. Można przypuszczać, że u osób wykazujących wysoki poziom neurotyzmu występujące trudności powodują dezorganizację działania lub nawet przerwanie go. 

 

Z.Skorny, Prace magisterskie z psychologii i pedagogiki, Warszawa 1984.

 

 

 

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • nie-szalona.htw.pl